فروشگاه های زنجیره ای و خانواده / بخش دوم
سبک زندگی و افق سلامت 
یکی از مسایل اصلی امروز در زندگی همه ما، سبک زندگی و چگونگی آن است. سبک زندگی مفهومی بسیار کامل و فراگیر است که شامل ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در زندگی همه افراد و خانواده ها است که نتایج موثری در بهره وری، پایداری و از همه مهمتر چگونگی سلامت در حین بهره مندی از رفاه متناسب با استاندارد های زندگی امروزی است. چگونه کار می کنیم. چگونه درآمد خود را خرج می کنیم. چه نوع غذاهایی می خوریم. سبزی و میوه و مواد غذایی گیاهی چه میزان مصرف می کنیم. از چه نوع شوینده ای برای نظافت و شست و شو استفاده می کنیم. از دستمال های بهداشتی کاغذی استفاده می کنیم یا مثل قدیم تر ها هنوز دستمال پارچه ای به همراه داریم. صبح چه ساعتی بیدار می شویم و چه مقدار ورزش می کنیم . در هفته چه مقدار تفریح و اوقات فراغت داریم. مواد غذایی و مایحتاج روزانه خود را چگونه و از چه نوع فروشگاه هایی تهیه می کنیم. همه این ها و بسیاری موارد دیگر حتی رفتاری و تربیتی و نوع تعامل با اعضای خانواده و فرزندان، همان سبک زندگی ما است. اما تا بحال جه میزان دقت کرده ایم که سبک زندگی فعلی ما تا چه میزان مناسب و حتی دلخواه خودمان است؟
آیا سبک زندگی ما ضامن حفظ سلامتی و آرامش و رفاهمان است؟ برای مثال به نحوه تهیه مایحتاج روزانه دقت کنید. به خاطر بیاورید فروشگاه های عرضه کننده مایحتاج در دهه های گذشته را که چگونه فعالیت می کردند. برخی محصولات مورد نیاز در عطاری ها بود و برخی دیگر در بقالی ها و علافی ها و لبنیاتی ها، قصابی ها و سایر مشاغل قدیمی. شیوه عرضه کالای سنتی هریک را نیز به خاطر دارید؟ محصولاتی عمدتا سنتی و اگر چه ارزشمند اما بدون بسته بندی مناسب زندگی امروزی که به هیچ وجه نمی دانستیم در چه شرایطی تولید و تهیه شده اند. حتی نمی دانستیم مواد موجود در کالای مورد نظر چیست. چه زمانی تولید شده و تا چه زمانی قابل مصرف خواهد بود. حتی به دلیل شیوه عرضه بصورت فله  یا باز ، مجبور به خرید مقادیری همواره بیش تر از نیاز بودیم. در بسیاری موارد کالاها هنگام تولید هیچ مشکلی نداشت و به سلامت آن اطمینان کامل بود اما طول زمان ماندن در فروشگاه تا زمان خرید و مصرف به علت شیوه عرضه فله، موجب آلودگی و یا از دست رفتن ارزشهای غذایی یا موثر محصول می شود. در بسیاری موارد خریدار به خود فروشنده اطمینان داشت و محصول را می خرید اما شیوه شهرنشینی با سرعتی که در زندگی حاکم شده است دیگر قادر به تامین نیازهای خود از طریق تهیه مایحتاج از فروشگاه های سنتی نیست و اولین دلیل، کمبود وقت برای مراجعه به فروشگاه های متعدد سنتی برای تهیه مایحتاج روزانه است. خانواده امروزی ترجیح می دهد با یکبار مراجعه به یک فروشگاه اکثر مایحتاج روزانه خود را تهیه کند. بسته بندی، همان چهره کالا است. بسته‌بندی موجب  اولین ارتباط مستقیم تولید کننده محصول با ما است. بسته‌بندی محصول نقش عمده‌ای در تضمین سلامتی و ارتقای محصول دارد. بسته‌بندی باید چنان طراحی شود که محصول در شرایط مناسب باقی بماند. طراحی بسته‌بندی به خواص مکانیکی، شیمیایی و فیزیکی محصول که بسته‌بندی می‌شود ارتباط دارد. نوع و ترکیب بسته‌بندی در ارتقای کیفیت محصول مهم است. 
نگهداری، حفاظت و ذخیره، ارائه مشخصات، سهولت استفاده برای مشتری از جمله وظایف بسته بندی امروزی کالا ها است. نگهداری نخستین وظیفه یک بسته است به این معنی که بسته محصول در وهله نخست ظرفی است که محصول در آن قرار می‌گیرد. وظیفه دیگر بسته بندی کمک به حفظ سلامت محتویات آن است. برای مثال حفاظت در برابر نور، گرما و یا تغییرات شیمیائی از وظایف بسته‌بندی است. یک بسته با مشخصاتی که روی آن درج می‌شود وظیفه اطلاع رسانی از محتویات را نیز به عهده دارد.
 بسته‌بندی باید محکم و به اندازه کافی با دوام باشد و از محتویات آن در برابر فاسد شدن شکستگی رطوبت و دست برد محافظت کند. بسته باید جا به جایی محصول تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایی را آسان کند.
در دنیای امروز هزینه تامین کالاها نیز در حین همه موارد دیگر، بسیار مهم است. خرید کالا به میزان مورد نیاز در بسته بندی ها با اندازه های متفاوت و البته زیبا و دلچسب خانواده، اطلاع دقیق از زمان تولید و عرضه، مواد تشکیل دهنده به جهت حفظ سلامت تک تک افراد، حتی میزان کالری موجود در مواد غذایی به جهت توان رعایت شیوه مصرف و انرژی دریافتی و موارد  متعدد دیگر همه و همه مستلزم رعایت استاندارد های زندگی امروزی است که در فروشگاه های سنتی یا ممکن نیست و یا مستلزم هزینه های بیشتر است. چرا که کاهش هزینه و قیمت محصول با رعایت همه این موارد هنگامی ممکن است که شیوه عرضه و فروشگاه، متناسب شرایط امروزی باشد و فروشگاه های زنجیره ای به راحتی قادر به ایجاد چنین شرایطی هستند و علت اساسی استقبال گسترده از فروشگاه های زنجیره ای، همین مزیت است. حتی فروشگاه های بزرگ نیز اگرچه با همین شیوه محصولات را عرضه می کنند اما همانند فروشگاه های زنجیره ای قادر به کاهش قیمت محصولات و رفاه بیشتر و رضایت مصرف کننده نیستند. علت اصلی موفقیت فروشگاه های زنجیره ای توان بالقوه این نوع فروشگاه ها در عرضه انبوه و یک دست و یک پارچه مایحتاج روزانه بطور کاملا تخصصی با بسته‌بندی مناسب و البته عرضه محصول کاملا سالم و بهداشتی با هزینه کمتر است. حال شرایطی را در نظر بگیرید که این فروشگاه های زنجیره ای خود تولید کننده انواع محصولات نیز باشند و دست همه واسطه های متعدد توزیع را نیز کوتاه کنند و حتی در شرایطی عالی، همان یک بار توزیع محصولات و رساندن به همه فروشگاه ها را خود انجام دهند. در این شرایط قادر خواهند بود بهترین محصول را با کمترین قیمت ممکن و با سالم ترین و بهداشتی ترین شیوه بطور مطمئن به دست مصرف کننده برسانند و اینگونه به حفظ سلامت جامعه و بهبود سبک زندگی متناسب با نیازهای زندگی امروزی ما کمک کنند. 
آرامش و خرید لذت بخش و راحت 
همه ما روزانه بخشی از وقت خود را صرف زمان خرید مایحتاج روزانه می کنیم و با توجه به شرایط امروزی زندگی ترجیح می دهیم بهترین کالای مورد نظرمان را در کمترین زمان در حین مقایسه با انواع مشابه آن با کیفیت بهتر و قیمت کمتر و به میزان نیاز تهیه کنیم. اما همه این خواسته ها را می توان بگونه ای تامین کرد که از خرید خود لذت ببریم و خرید کردن را امری کسل کننده و موجب اتلاف وقت ندانیم. اما چگونه؟ پاسخ همه این سوالات در چگونگی عرضه محصولات در فروشگاه و چیدمان فروشگاهی است. 
بهترین حالت چیدمان فروشگاه، این است که از فضا بطور کارآمد استفاده شود. ارتباط و تعامل بین فروشنده ها و مشتریان، تسهیل شود، مدت زمان خدمت دهی به مشتری کاهش یابد، هزینه های کنترل به حداقل برسد و حرکات اضافی و سراسیمگی سایر مشتریان و فروشندگان، مزاحمت برای خرید ما ایجاد نکند. اما همه این موارد موثر در جلب رفاه ما هنگام خرید در هرگونه فروشگاهی بویژه فروشگاه های سنتی ممکن نیست.
اما یک فروشگاه زنجیره ای قادراست با ارایه اینگونه قفسه بندی و چیدمان در جهت رضایت کامل مشتری، وفاداری مشتری را به وسیله ایجاد وتوسعه تصویری مطلوب از فروشگاه زنجیره ای در ذهن او تقویت و استحکام بخشد که این عمل از طریق  ارائه خدمات ویژه – طراحی زیبا -  نحوه فعالیتهای اجرایی و- و نحوه برخورد پرسنل امکان پذیراست فروشگاه های زنجیره ای با ارائه سرویس وخدمات ویژه قادر هستند مشتریان خود را به فروشگاه زنجیره ای، وفادار نمایند اما باید بدانیم که ارائه خدمات و سرویس های مناسب و عالی به مشتریان به صورت دائمی امری بسیار دشوار است و ایجاد هماهنگی وسازگاری با پرسنل فروشگاه زنجیره ای درجهت ارائه خدمات دشوار و مستلزم تخصص است. بدین سبب ارائه خدمات باید به شکل مکانیزه و ماشینی صورت پذیرد .
البته داشتن کالاهایی با مارک های تجاری عمومی برای توسعه وفاداری مشتریان کاری بسیار دشوار است زیرا همه فروشگاه ها  به این کالاها برای خرید دسترسی دارند و می توانند به خوبی در قفسه فروشگاهی خود قرار دهند و در این شرایط است که ما به قیمت فروشگاه مورد نظر دقت می کنیم. 
نکته قابل توجه دیگر اینکه بسیاری از بانوان برای خرید ممکن است فرزندشان را به همراه داشته باشند و حرکت فرزند خردسال در فروشگاه باید ضمن اطمینان کامل مادر از ایمنی فرزندش هنگام جست و خیز و بازی باشد و البته  کالاها بگونه ای مطمئن و ایمن برای خردسالان در قفسه ها قرار گرفته باشند. همچنین بسیاری از کالاها بویژه خوراکی ها و یا شوینده ها ممکن است است دچار سرایت بو و در نتیجه تغییر طعم و مزه شوند که در قفسه بندی و چیدمان فروشگاهی نوین در فروشگاه های زنجیره ای به این نکات توجه جدی می شود تا مثلا چای، طعم شوینده به خود نگیرد. همچنین فعالیت فروشگاهی، فعالیتی است که ارتباط عمیق و غیر قابل انکاری میان پرسنل فروشگاه زنجیره ای ایجاد نماید که در راستای چنین فعالیتی شاغلان فروشگاه زنجیره ای نقش موثری در ارائه خدمات مناسب در حین احترام کامل به مشتری  و ایجاد وفاداری در آنها نسبت به فروشگاه زنجیره ای ایفا می نمایند.
البته همه ما دقت می کنیم که دانش و آگاهی پرسنل فروشگاه و مهارت آنها بگونه ای باشد که بدون دغدغه به خرید بپردازیم و هنگام بروز هر سوال یا خواسته ایف فروشنده به سرعت به کمکمان بشتابد. حتی ممکن است ما هنگام خرید های روزانه به دلایل متعددی تصمیم بگیریم از شعبه دیگری از فروشگاه زنجیره ای مورد علاقه خود خرید کنیم و قبلا در شعبه دیگر آموخته ایم که کالاها چگونه چیده شده و در کدام قفسه قرار دارند. یعنی همه شعب یک مجموعه فروشگاه زنجیره باید در چیدمان شبیه یکدیگر باشند تا هنگام خرید از هریک از شعب دچار مشکل نشویم. تحقق چنین شرایطی و چیدمان این چنینی کالاها و مایحتاج روزانه که بسیاری از آن ها نیازمند شرایط خاص، همچون سرما و میزان رطوبت مجاز است. یعنی قفسه های یخچالی که کالا را سلامت نگهداری می کنند و به راحتی به آن ها دسترسی داریم. همه این ها نیازمند سرمایه گذاری گسترده، تخصص ویژه تولید و توزیع و انبارداری و البته توان کاهش قیمت عرضه کالاست.   
واقعیت فروشگاه های زنجیره ای 
به وجود آمدن فروشگاه های زنجیره ای در جهان موجب شد تا مفهوم رقابت – که تا پیش از آن چندان مفهومی برای فروشگاه های خرده فروشی نداشت – در این حوزه معنا پیدا کند. فروشگاه های زنجیره ای با سرمایه گذاری های کلان و بهره گیری از مدیریت و فنون بازاریابی و فروش، قصد پیشی گرفتن از یکدیگر را داشتند که همه این تلاش ها در نهایت به سود مصرف کنندگان و خریداران تمام شد، زیرا آنها بودند که هر روز از کاهش مداوم قیمت ها و ارائه فروش های ویژه و تخفیفات فراوان بهره می بردند.
در سال ۲۰۰۷ پرفروش ترین شرکت دنیا نه یک شرکت نفتی یا خودروساز و نه یک بانک یا شرکت بیمه، بلکه شرکت فروشگاههای زنجیره ای وال مارت با فروشی بیش از ۳۷۸ میلیارد دلار (معادل یک و نیم برابر کل تولید ناخالص داخلی ایران) بود که در لیست ۵۰۰ شرکت بزرگ دنیا، رتبه اول را به خود اختصاص داده بود.
برخی از مشخصه های عمومی فروشگاه های زنجیره ای عبارتند از دسترسی به طیف های مختلف کالا برای مشتری، ارزانی قیمت به دلیل حذف واسطه ها، خدمات بهتر و امکانات گسترده تر، صرف زمان کمتر برای خرید، امکان مقایسه انواع کالاهای مشابه بایکدیگر از نزدیک و لمس خود کالا و…  
نکته دیگر این که مهم ترین مزیت فروشگاه های زنجیره ای، قیمت ارزان است. در واقع  استراتژی هزینه پایین(Low Cost) استراتژی عمومی فروشگاه های زنجیره ای است و یکی از عوامل اساسی موثر در موفقیت این استراتژی، بهره گیری از روش های نوین و روزآمد مدیریت در جهان اقتصادی است. 
در مجموع، ایجاد فروشگاه های زنجیره ای با استانداردهای روز دنیا نتایج مثبتی برای چابک سازی نظام توزیع و بهره ور نمودن آن به همراه دارد و بطور معمول فروشگاه های زنجیره ای این توان را دارند که با حذف واسطه ها و کاهش قیمت محصولات، قدرت خرید خانواده ها را افزایش دهند. اما دنیای اقتصادی امروز به همینجا ختم نمی شود. دنیای امروز بهره مندی از فرصت ها و امکانات و مزایای دنیای مجازی است. در واقع حضور فروشگاه های زنجیره ای در فضای مجازی، امکانات و رفاه مضاعفی برای خانواده ها ایجاد می کند. از طریق شبکه مجازی، فروشگاه زنجیره ای، بیشتر در دسترس مشتریان می باشند و نقاط تماس بیشتری برای مشتری ایجاد می کنند. با استفاده از شبکه های مجازی، ارتباط بین فروشگاه و خانواده ها، مستقیم تر، ساده تر ، نزدیکتر و سریعتر و از همه مهمتر، دارای شفافیت رابطه بیشتر شده است و همه اینها ناشی از خود رفتار مصرف کننده است که  زمان بیشتری صرف حضور در فضاهای مجازی می کند. همانگونه که انتظار داریم در فروشگاه های زنجیره ای تخفیف بگیریم، دوست داریم در کمترین زمان ممکن و بدون صرف هزینه و زمان، از آخرین برنامه های فروش، تخفیف های خاص، انواع کالاهای جدیدی عرضه شده و اطلاعات و اخبار و هرانچه که برایمان در خصوص تامین مایحتاج ضروری زندگی مهم است را بدانیم. این موارد و بسیاری دیگر براحتی با استفاده درست از فضای مجازی امکان پذیر است. 
نکته مهم دیگر اینکه با حمایت از این فروشگاه زنجیره ای می توانید در اشتغال زایی جامعه و تحقق هر چه بیشتر عدالت اجتماعی سهیم باشید. 
نیروی کار: منبع فیزیکی تولید یا سرمایه
از ابتدای نظریه پردازی ها و تحلیل های اقتصادی برای مدیریت بنگاه ها، فرض اصلی بر این بود که  برای تولید به منابع سه گانه کار، سرمایه پولی و تجهیزات فیزیکی نیاز است. بطوریکه هر سه منبع، مثل هم بوده و می توان به راحتی جایگزین یکدیگر نمود. یعنی نیروی کار به عنوان یک منبع همچون منبع طبیعی مانند زمین، در نظر گرفته می شد و یا فرض بر این بود به کمک سرمایه پولی می توان تجهیزات فیزیکی پیشرفته، تولید و جایگزین نیروی کار در فرایند تولید نمود.
یعنی نقش نیروی کار فقط در حد تحلیل مکانیکی ساده در تولید بود. چرا که نیروی کار را به عنوان کار مکانیکی و فقط نیروی عضلانی در نظر می گرفتند که براحتی قابل جایگزینی توسط ماشی آلات قوی تر بود. 
در واقع فرض اساسی این بود که نیروی کار، می‌تواند به سادگی مدل سازی شود؛ اما این مفهوم و نتایج حاصل از این تحلیل کم کم رنگ باخت. امروزه مدیران اقتصادی و بنگاه ها می دانند که قابلیت‌های انسانی را نباید با ارزیابی‌های فیزیکی برای تولید کالاها و خدمات در نظر بگیرند و از آن پس مفهوم سرمایه انسانی جایگزین منابع انسانی شد.
سرمایه انسانی
سرمایه انسانی عبارت است از موجودی شایستگی‌ها، دانش، ویژگی‌های فردی و اجتماعی و شخصیتی شامل خلاقیت، تجسم در توانایی برای انجام کاری که در توانایی‌های نیروی کار انعکاس می‌یابد و او را قادر می‌سازد تا ارزش اقتصادی ایجاد کند. سرمایه انسانی دیدگاه جامعی نسبت به انسان فعال در اقتصاد است، انسان دارای پیچیدگی های بیولوژیکی، اجتماعی، روانشناسی و فرهنگی است به طوریکه هریک اثرات مشخص و متقابل اقتصادی با هم دارند.
این تعریف، چکیده‌ای از دیدگاه پیشرفته و کارآمد در مورد نقش اقتصادی یک فرد است که در درون خود سایر ابعاد اجتماعی، زیست شناختی، فرهنگی و روانی فرد را نیز در بر دارد و تعامل پیچیده این ابعاد موجب به وجود آمدن یک فعالیت اقتصادی می‌شود. 
حال بنگاهی را در نظر بگیرید که به نیروی انسانی اینگونه می نگرد. همانند مجموعه فروشگاه های زنجیره ای تامین کننده مایحتاج روزانه خانواده ها که بطور مداوم رو پیشرفت و گسترش است باید انواع سرمایه از جمله سرمایه انسانی خود را ذخیره و افزایش دهد. اما رونق و افزایش سرمایه انسانی در گرو  آموزش های موثر بدو خدمت و حین خدمت است تا نوآوری، دانش، انگیزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیروی انسانی در خدمت ارایه محصولات و خدمات ارزنده تر و مورد استقبال مراجعه کنندگان باشد. 
بیشترین پیشرفت و ترقی در سرمایه انسانی شامل بهبود مهارت، چابکی و تسلط کامل این سرمایه، بر همه بخش های فروشگاهی است. سرمایه انسانی از طریق آموزش و تجربه، افزایش می‌یابد. معمولا چنین گفته می‌شود که برای عامل انسانی، دارا بودن دانش و تجربه نشان‌دهنده صلاحیت شغلی و دارا بودن سرمایه انسانی است. 
صلاحیت و شایستگی و دانش فرد می‌تواند از طریق آموزش به دیگری انتقال یابد یا به اشتراک گذاشته شود. البته این انتقال، مانع از به کارگیری آن دانش و تجربه توسط کسی که آن را انتقال داده، نمی‌شود. در واقع ذخیره سرمایه انسانی یک فرد با آموزش رسمی‌ و غیر رسمی، کارآموزی و تجربه، افزایش می‌یابد.
یکی از تفاوت های اساسی و مهم سرمایه انسانی با سرمایه پولی در این است که سرمایه انسانی غالبا و در طی زمان روندی افزایشی را طی می‌کند در حالی که سرمایه پولی بسته به شرایط اقتصادی ممکن است کم یا زیاد شود. 
مثلا در دوران رونق و شکوفایی اقتصادی بر حجم سرمایه پولی افزوده می‌شود در حالی که در زمانه رکود و پسرفت اقتصادی، سرمایه پولی هم کاهش می یابد. اما سرمایه انسانی اینگونه نیست. معمولا حجم سرمایه انسانی در نسل فعلی بیشتر از حجم سرمایه انسانی در نسل قبلی است، چرا که به طور معمول، وضعیت آموزشی و بهداشتی هر نسل بهتر از نسل قبلی است. مجموعه فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش با همین دیدگاه در همان ابتدای بکار گیری نیروی انسانی، در پی ایجاد سرمایه متراکم انسانی و رشد و تعالی این سرمایه است. در حین توجه به همه ابعاد انسانی و نیاز های نیروی کار، بلافاصله در بدو استخدام و در حین بهره مندی از حقوق و مزایا به آموزش آن ها پرداخته و در حین خدمت نیز مداوم آموزش های تکمیلی را ارایه می کند. 
تحقق اقتصاد مقاومتی در فروشگاه ه های زنجیره ای 
در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، واژه جدید « اقتصاد مقاومتی » به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است. این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح شد. در همین دیدار، مقام معظم رهبری « اقتصاد مقاومتی » را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل « فشار اقتصادی دشمنان » و « آمادگی کشور برای جهش » را معرفی نمودند. 
برای اقتصاد مقاومتی تعاریف متفاوتی ارائه شده است که هر کدام از جنبه ای به این موضوع نگاه کرده اند. اقتصاد مقاومتی به تعبیری کاهش وابستگی، تلاش برای خود اتکایی، تاکید بر مزیت های اقتصادی برای تقویت تولید دانش بنیان ملی با نگاه به بازار های جهانی است. نتیجه چنین رویکردی بطور قطع موجب افزایش قابل توجه تولید، متناسب با سلیقه و استاندارد های جهانی، بهبود سطح اشتغال داخلی؛ کاهش قیمت تمام شده محصول با کیفیت، افزایش قدرت خرید و در نتیجه سطح رفاه مصرف کنندگان و حرکت به سمت تعادل پایدار اقتصادی در مقیاسی بزرگتر از اقتصاد سنتی و تک محصولی است. اقتصاد مقاومتی معمولاً در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرارمی گیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی نموده و سعی درتغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن بر اساس جهان بینی و اهداف دارد. برای تداوم این نوع اقتصاد، باید هرچه بیشتر به سمت محدودکردن استفاده از منابع خام و کاهش اتکای اقتصاد کشور به این منابع حرکت کرد. در واقع به تعبیری دیگر اقتصاد مقاومتی مفهومی است که درپی مقاوم سازی، بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی مطرح می شود، که البته باور و مشارکت همگانی واعمال مدیریت عقلایی و مدبرانه، پیش شرط و الزام چنین موضوعی است. 
اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تاثیرها می‌باشد و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تأکید گردد. اقتصاد مقاومتی یعنی تشخیص حوزه های فشار یا درشرایط کنونی تحریم و متعاقبا تلاش برای کنترل و بی اثر کردن و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت ، که قطعا باور و مشارکت همگانی و اعمال مدیریت های عقلایی و مدبرانه پیش شرط و الزام چنین موضوعی است. اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است. منظور از اقتصاد مقاومتی، یک اقتصاد فعال و پویا و نه یک اقتصاد منفعل و بسته است چنانکه مقاومت برای دفع موانع پیشرفت و کوشش در مسیر حرکت و پیشرفت تعریف می‌شود.
تفاوت اساسی اقتصاد مقاومتی با ریاضت اقتصادی:
این دو اصطلاح کاملا متفاوت بوده و هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند. ریاضت اقتصادی به شرایطی گفته می‌شود که دولت‌ ها برای کاهش هزینه‌ها و رفع کسری بودجه به کاهش و یا حذف ارائه برخی خدمات و مزایای عمومی دست می‌زنند. این طرح که به منظور مقابله با کسری بودجه توسط برخی دولت‌ها انجام می‌شود گاهی اوقات به افزایش میزان مالیات و افزایش دریافت وام‌ها و کمک‌های مالی خارجی می‌انجامد. اما اقتصاد مقاومتی مفهومی جداگانه و مستقل است.
برخی از ارکان اقتصاد مقاومتی
 1- مقاوم بودن اقتصاد، 2- استفاده از همه‌‌ ظرفیتهاى دولتى و مردمى، 3- حمایت از تولید ملى به عنوان بخش درون زاى اقتصاد، 4- حضور جدی و فعال شرکتهاى دانش‌‌بنیان در اقتصاد،5- استفاده‌ حداکثرى از زمان، منابع و امکانات، 6- توجه ویژه به پژوهش در زمینه اقتصاد مقاومتى، 7- اقتصاد مقاومتی، معنا و مفهومی از کارآفرینی
8- توجه به نخبگان واستفاده ازفناوری نوین، 9- اشتغال زائی، 10- ثبات قیمت ها، 11- نهادینه شدن تولید ثروت حلال درجامعه و مذموم بودن تولید ثروت های کاذب از طریق دلالی، 12- رفع موانع متعدد پیش روی تولید ملی، 13- ایجاد فضای رقابتی در بخش تولید و توزیع، 14- افزایش سطح بهره وری و ضرورت تشکیل نیروی انسانی کارآمد بیش از گذشته، 15- حمایت موثر از حقوق مصرف کنندگان
اگر خوب به نحوه اداره مجموعه فروشگاه های زنجیره ای دقت کنید در می یابید که به خوبی قابلیت تحقق عملی اقتصاد مقاومتی را دارند. در این فروشگاه ها می توان تولید با کیفیت و دارای قدرت رقابت ایرانی که کارگر ایرانی تولید کرده است را به چشم دید. خرید از این فروشگاه ها در حین حمایت از تولید ملی حمایت از اشتغال پایدار کارگر ایرانی است. در این فروشگاه ها کالاهای مورد نیاز بدور از فضای تجملی و اسراف اما با کیفیتی درخورد رفاه خانواده ایرانی عرضه می شود. 
***************************** 
تحقق اقتصاد مقاومتی با خرید کالای ایرانی
خرید و حمایت از تولیدات و محصولات ساخت داخل کشور در ابعاد بین المللی، ملی و محلی می تواند آثار مثبت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، فنی، قانونی، علمی و تحقیقاتی فراوانی را برجاگذارد.
مزایای اقتصادی ناشی از تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی
نخستین مزیت خرید کالای ایرانی، رونق کارخانجات داخلی و در نتیجه حفظ مشاغل موجود دربخش های تولیدی درکشور است. اما تداوم خرید کالای داخلی علاوه بر حفظ وضع موجود اشتغال موجب  گسترش و ایجاد مشاغل جدید به واسطه فراهم شدن تقاضای جدید برای محصولات موجود و خدمات جدید و در نتیجه کاهش نرخ بیکاری در کشور می شود. از سوی دیگر باید توجه کنیم که گسترش چرخه های تولید به صورت مستقیم و غیر مستقیم خود موجب تقویت و استحکام بنیان های امنیت اقتصادی کشور می شود. در چنین شرایطی بطور مستقیم توان پولی، مالی و اعتباری کشور افزایش یافته و با افزایش قدرت وام دهی به افراد دارای ایده های تولید و تجارت، مقیاس اقتصادی کشور رشد می کند و خود موجب رونق و شکوفایی بیشتر اقتصاد و افزایش سطح رفاه جامعه می شود. بطور طبیعی در چنین شرایطی درآمد های مالیاتی کشور نیز افزایش می یابد که خود موجب تخصیص مجدد و عادلانه درامدها و افزایش منافع جمعی مردم خواهد شد.
 در این شرایط صرفه جویی های اقتصادی بواسطه استفاده بهینه از تجهیزات تولید و صرفه جویی های ناشی از مقیاس تولید موجب  کاهش قیمت تمام شده محصولات بواسطه تولید انبوه می شود.  رقابتی شدن فضای کسب و کار و بدنبال آن افزایش منافع مردم نیز از دیگر منافع رونق تولید ملی است. در این شرایط بکارگیری سرمایه های خرد و کلان آحاد جامعه و امکان سرمایه گذاری آن در بخش های تولیدی نیز مهیا شده و خود موجب تقویت بنیه مالی شرکتها و توان حضور در بازار های مالی همچون بورس اوراق بهادار می شود که خود به رونق بازار سرمایه نیز کمک می کند. 
 کاهش وابستگی ارزی و رهایی از اقتصاد تک محصولی فقط در گرو تولید کالاهای با کیفیت و رونق صادرات غیر نفتی است اما نقطه شروع برای تقویت تولید ملی، استقبال بازار داخلی و پایدار شدن تولید و اشتغال در کارخانجات داخلی است. چنین روندی موجب کاهش هزینه های دلالی غیر ضروری نیز خواهد شد. در واقع تقویت تولید ملی، خود موجب دستیابی به توان تخصصی زنجیره توزیع کالا و کاهش هزینه های واسطه گری نیز خواهد شد و این یعنی قدرت تولید کننده برای کاهش قیمت تمام شده و توان بیشتر خانواده برذای خرید کالای با کیفیت که موجب حرکت بخش های اقتصادی به سمت تجارت واقعی و کاهش واسطه گری های زائد
خواهد شد. طبیعی است در چنین روند رو به پیشرفت، شاهد  کاهش حجم و وزن اقتصادزیر زمینی وحرکت به سمت شفافیت اقتصادی باشیم. 
در این روند رو به پیشرفت بطور قطع صادر کننده هیچ انگیزه ای برای صادرات مواد خام ندارد و در پی صدور محصولات تولیدی با کیفیت و ایجاد ارزش افزوده بر روی مواد خام در کشور خواهد بود. البته نتیجه فوری و پایدار این روند کاهش تورم به واسطه افزایش تولید و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا در بازار  است.
امکان حضور واقعی در مناطق آزاد تجاری جهان بواسطه افزایش تولیدات داخلی و بالا رفتن قدرت رقابت جهانی و تقویت صنایع دستی و بستر سازی جذب گردشگر خارجی از دیگر نتایج رونق تولید ملی است که خود باعث بازسازی و بهسازی سیاست های مالی و پولی کشور نیز خواهد شد. 
مزایای فرهنگی و اجتماعی ناشی از رونق تولید ملی 
گسترش و تقویت همبستگی های فرهنگی و اجتماعی داخل کشور بواسطه مصرف محصولات ملی و محلی، 
 افزایش اعتماد به نفس و تقویت باورهای فرهنگی و اجتماعی و کاهش آثار تحریم های جهانی در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، روحی و روانی جامعه،  تقویت باورهای اسلامی– ایرانی و ملی و کاهش وابستگی های فرهنگی و اجتماعی به بیگانه و احساس همزاد پنداری از طریق مصرف کالاهای ایرانی در بین مردم و  جلوگیری از آثار مخرب مصرف کالاهای خارجی در ابعاد فرهنگی و اجتماعی بواسطه مصرف تولیدات ملی از مهمترین مزایای فرهنگی و اجتماعی رونق تولید ملی است . در واقع رونق تولید فقط موجب بهبود اقتصادی نمی شود و به جهت تاثیر در معیشت خانوار بر اساس توانمندی ها و مزیت های نسبی و مطلق تولید داخلی بر سایر ابعاد زندگی خانوار نیز موثر خواهد بود. این روند موجب  نهادینه کردن استقلال فرهنگی و اجتماعی به واسطه استقلال تولیدی و اقتصادی می شود.
مزایای علمی، آموزشی و پژوهشی ناشی از رونق تولید ملی 
بومی شدن فناوری های و  علوم مختلف از طریق بکارگیری آن ها در عرصه تولید و عمل، آزمون تجارب جدید در حوزه تولید و به دنبال آن افزایش توانمندی های علمی و کاربردی و  برقراری ارتباط واقعی بین صنعت و دانشگاه بواسطه احساس نیاز اجتناب ناپذیر هر دوی آنها به همدیگر موجب تبدیل شدن دانش به ثروت و تجاری شدن علوم مختلف و  شکوفایی استعدادهای فردی، جمعی و سازمانی در فرآیندهای تولید خواهد شد.
این روند خود موجب توسعه نیروی انسانی و افزایش توانمندی ها و مهارت های مورد نیاز آن ها در عرصه های مختلف تولید و  فراهم شدن و امکان اصلاح و بازسازی ساختارهای خرد و کلان مدیریتی کشور می شود. 
مزایای محلی و استانی ناشی از رونق تولید ملی 
کاهش روند مهاجرت افراد به شهرهای دیگر به واسطه فراهم شدن زمینه های تولید محلی و استفاده بهینه ازظرفیت ها وامکانات محلی و استانی در کشور و امکان بکارگیری تخصص ها در بخش های مختلف تولیدی کشور و نیز استفاده از نیروهای انسانی متخصص محلی خود موجب کاهش قیمت تمام شده محصولات و نیز افزایش جذب گردشگران اقتصادی، فنی و فرهنگی  بواسطه افزایش قدرتمندی های تولیدی و اقتصادی کشور خواهد شد.
آنچه که گفتیم خلاصه ای از مزایای رونق تولید ملی است، اما این رونق فقط و فقط در گرو خرید همین محصولات تولید داخلی است. اما تحقق همین امر یعنی خرید کالای داخلی در گرو ایجاد بستر مناسب عرضه محصولات با کیفیت و البته قیمت متناسب داخلی است. چنین شرایطی را می توان از فروشگاههای زنجیره ای عرضه کننده مایحتاج روزانه خانوارها انتظار داشت. این یعنی حرکت جدی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید ملی. 
درست سر وقت
یکی از مسایل اساسی در هر فعالیت اقتصادی، برنامه ریزی برای تهیه مواد اولیه جهت تولید و  سپس نگهداری موقت محصول تولید شده تا زمان ارایه به بازار است. این فعالیت در دنیای اقتصادی پیچیده امروز با عنوان اصول علمی مدیریت انبار داری شناخته می شود. اینکه چه میزان کالا نگهداری کنیم و چگونه نگهداری کنیم و نحوه چیدمان کالاها در انبار، موضوعی بسیار ساده تر از مفاهیم امروزی مدیریت انبار داری است. درواقع میزان موجودی انبار در مدیریت اقتصادی، یکی از شاخص های بیان کننده میزان سرمایه گذاری بنگاه است. به خوبی می دانیم سرمایه گذاری یعنی صرف هزینه برای بنگاه که به ازای آن در پی کسب سود معقول و منطقی است. حال موضوع مهم، رابطه میزان سرمایه گذاری و سود ناشی از آن است. هر بنگاه اقتصادی بطور متوسط دارای سطح فعالیت و فروش مشخص است و برای هر سطح از فروش و جریان زمانی نقل و انتقال کالا از محل تولید به انبار و سپس انتقال به محل فروش، میزان موجودی انبار، سطح مطلوب و مشخصی دارد. در واقع نگهداری کالای آماده فروش، کمتر از سطح مورد نیاز، به معنی از دست دادن بخشی از فروش و بازار است. اما نگهداری کالا بیش از این سطح مفهوم دیگر دارد. با نگهداری بیشتر از سطح مطلوب، در واقع رسوب کالا در انبار ایجاد شده و هزینه های انبار داری افزایش می یابد که موجب افزایش هزینه های تمام شده کالا می شود. در این شرایط یا قیمت تمام شده افزایش می یابد که به زیان مشتری است و یا حتی با افزایش نیافتن قیمت، در شرایطی که اقتصاد دچار تورم است موجب احتمال افزایش قیمت در روزهای آینده و باز افزایش سود بیشتر عرضه کننده برای حفظ خود در شرایط تورمی می شود که به نفع مصرف کننده نخواهد بود. حال در این شرایط عرضه کننده ای که روش انبار داری درست سر وقت را انتخاب کند، تا حد قابل توجهی هزینه های انبار داری خود را کاهش می دهد که موجب افزایش سود و افزایش سرعت مبادله کالا می شود. موضوع به همین سادگی نیست. اگر فعالیت اقتصادی تولید و حمل و انبار داری و عرضه در پیشخوان های فروشگاهی بصورت زنجیره تامین و عرضه باشد بسیار پیچیده تر خواهد شد و تخصص بالایی می طلبد. مجموعه فروشگاه های زنجیره ای در عمل می توانند از چنین تخصصی برخوردار شوند. سادگی قفسه بندی، چند تخصصه بودن پرسنل فروشگاه، بسته بندی ارایه شده کارتنی در فروشگاه و سادگی قفسه ها و بسیاری فعالیت های دیگر در زنجیره تامین کالا از جمله روش های انبار داری چالاک و سریع فقط یک نتیجه اصلی دارد که همان کاهش هزینه های فروشگاهی است. 
 یکی دیگر از نکات اصلی در مدیریت هزینه برای عرضه فروشگاهی در پهنه گسترده ایران زمین، توجه به اصول مدیریت بر اساس توانمندی های جغرافیایی است. این فروشگاه های زنجیره ای می توانند از محصولات تولیدی هر استان استقبال کنند و اینگونه  نیز علاوه بر کاهش جدی هزینه های حمل و نقل و حفظ توان تخفیف دایمی، موجب رونق تولید اشتغال منطقه ای و محلی و در نتیجه رونق اقتصادی سایر شهرها نیز شوند. 
مفهوم واقعی اقتصاد مقاومتی نیز اگرچه بسیار وسیع تر است اما با همین گام های هرچند کوچک اما موثر محقق می شود. کاهش هزینه های تولید و عرضه، ترک روش های دلالی سنتی و برقراری نظام توزیع عادلانه و توجه به اصول زنجیره تامین کالا با هدف افزایش بهره وری و کاهش قیمت تمام شده و توجه جدی به توانمندی های درونی اقتصاد و در نهایت عرضه کالای باکیفیت و البته با قیمت بسیار کمتر از جمله اصول اقتصاد مقاومتی است. 



طبقه بندی: اجتماعی،  اقتصادی، 
برچسب ها: فروشگاه های زنجیره ای،  

تاریخ : دوشنبه 24 آبان 1395 | 03:12 ق.ظ | نویسنده : علی علی زاده | نظرات
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.